MET DE LIMBURGGIDS IN … VOEREN

Voeren. De gemeente waarvan sommigen nog wel eens lijken te vergeten dat ook die gemeente bij Limburg hoort. Naar wat er eigenlijk allemaal te zien is, had ik tot gisteren het raden naar. In de Limburggids wordt de Voerstreek omschreven met onder andere de woorden ‘stilte’, ‘Voerdorpjes’ en ‘Bronnenwandeling’. Vooral het woord ‘stilte’ sprak mij aan. Tijd om dat eens te ontdekken.

Met mijn zus Casey nam ik in Hasselt de trein naar Wezet (Visé). Van daaruit namen we bus 39b Voeren/Fourons naar Sint-Martens-Voeren. Hier begonnen we, na bijna twee uur reizen, onze dag!

Ik had alvast een hele planning gemaakt. Een planning waarbij we in totaal 2 treinen en vier bussen moesten nemen. Die planning bracht ons van Sint-Martens-Voeren naar Sint-Pieters-Voeren, en dan naar ’s-Gravenvoeren.

De dag begon dus in Sint-Martens-Voeren. Daar wilde ik de Bronnenwandeling doen en het spoorwegviaduct zien. In de Limburggids staat de tip om laarzen of waterdichte wandelschoenen mee te nemen… Die tip is zeker niet overbodig. Wij zijn met onze sportschoenen en suède laarzen niet ver geraakt. Maar we hebben ons voorgenomen zo snel mogelijk een paar laarzen te kopen en de volledige wandeling te doen. Beloofd!

De Voer (Sint-Martens-Voeren)

De Kolebron

Na onze avonturen aan de Voer zijn we naar het spoorwegviaduct gegaan. Deze spoorwegbrug is 215 meter lang en 23 meter hoog! Verderop verdwijnen de sporen in een spoorwegtunnel van maar liefst 2.070 meter. Deze ingang zijn we niet van dichtbij gaan bekijken, maar staat zeker op de planning voor een andere keer. Het spoorwegviaduct is prachtig om te zien. Onderin vind je hier en daar een bankje om uit te rusten en te genieten van het imposante viaduct.

Spoorwegviaduct (Sint-Martens-Voeren)

Het spoorwegviaduct

Lezen met het spoorwegviaduct op de achtergrond

Na nog wat te hebben rondgewandeld namen we de bus naar Sint-Pieters-Voeren. Hier wilde ik graag de Commanderie en de kerk zien. Aan de Commanderie vind je ook de forellenvijvers. Forel is een echte Voerense specialiteit. Maar ik heb een ander streekproduct gekocht …

Kerk Sint-Pieters-Voeren

Kerk van Sint-Pieters-Voeren

Na ons bezoekje aan Sint-Pieters-Voeren namen we de bus richting ’s-Gravenvoeren. Hier vind je het bezoekerscentrum. Dit moet één van de mooiste toeristische onthalen zijn die ik ooit heb gezien! Ze hebben hier enorm veel streekproducten, toeristische folders, wandelkaarten en zelfs handig materiaal om mee te gaan wandelen, zoals bijvoorbeeld een kompas. Verder kon je voelen aan stenen die uit de buurt komen, genieten van prachtige maquettes van de Voerdorpjes en kon je er zelfs naar het toilet (héél groot pluspunt!).

Bron van de Voer (Voeren)

Bron van de Voer

Ik kocht hier een vingerhoedje (doe ik overal, dit is het 18e vingerhoedje in mijn collectie, maar jammer genoeg heeft niet elke gemeente er eentje). Natuurlijk wilde ik ook een streekproduct, en dat werd in mijn geval een flesje Voerdrupke. Het Voerdrupke is een heerlijke jenever van 22° gestookt met sleedoornpruimpjes. Toen we later op de bus zaten te wachten, hebben mijn zus en ik eens een slokje geproefd, en hem meteen goedgekeurd. Lekker!

Voerdrupke en vingerhoedje (Toerisme Voeren)

Voerdrupke (20 cl) en vingerhoedje

Na het bezoekje aan het bezoekerscentrum namen we de bus terug naar Wezet. Onderweg zagen we nog de loopbrugjes die de mensen in ’s-Gravenvoeren voor hun deur hebben (de Voer loopt letterlijk voor hun huis door) en enkele grenspalen. In de verte zag ik al stadsbordjes van Nederland. Nederland, Duitsland, Wallonië, … Alles is hier zo dichtbij.

En toch, in Voeren zelf is het zo heerlijk rustig. Auto’s hebben we zelden gehoord, het geluid van fluitende vogels en de stromende Voer des te meer. Prachtige uitzichten waar onze mond van openviel (en onze camera’s lustig op los klikten). “Ik wil hier echt komen wonen,” zei mijn zus op een gegeven moment. En ik, ik wil hier dolgraag eens een weekend op hotel komen. Een heel weekend lang deze rust. Wauw. Ik denk dat ik verliefd geworden ben. Verliefd op Voeren.

Verliefd op Voeren

Bronnen informatie: Limburg Vakantiegids en informatieborden ter plekke

3 Comments

1. Beste Nicky,

Als geboren en getogen Voerenaar zou ik de Voerstreek niet beter kunnen beschrijven, bedankt voor je objectieve commentaar en zeker o.a de bronnenwandeling eens doen !!!