MIJN TRIP NAAR SEOUL (ZUID-KOREA)! | TRAVEL REPORT

Seoul, Zuid-Korea. Al een paar jaar zat deze stad in mijn hoofd. Ik dacht vaak ‘Goh, ooit wil ik daar écht eens naartoe!’, maar nooit ‘Misschien moet ik het gewoon doen?’. Tot een paar maanden geleden. Waarom zou ik het niet doen? Ik wilde graag eens in m’n eentje op reis met het vliegtuig, om die ervaring gehad te hebben. Liefst voor mijn 25e (en dat ben ik al begin februari). Waarom niet meteen naar Zuid-Korea?

Ergens was ik best wel bang. Maar aan de andere kant, welke garantie heb ik dat ik het later in mijn leven zou kunnen doen? Nu was het perfecte moment. Mijn contract op het werk was jammer genoeg afgelopen, maar daardoor had ik wel wat kunnen sparen. Een nieuwe job zat me jammer genoeg niet op te wachten, maar daardoor had ik wel wat vrije tijd. Ik had geen enkel excuus om niet te gaan!

De eerste, voorzichtige stap die ik zette, was eind december mijn reispaspoort aanvragen. Dat was best prijzig, maar nu ik toch geld uitgegeven had, kon ik beter all the way gaan.

DE VOORBEREIDING

6 JANUARI
De dag waarop ik mijn paspoort kon gaan afhalen. De dag erna was het tijd voor de volgende stap: vreemde valuta bestellen. Die kon ik een week later ophalen.

In die week deed ik research naar vluchten. Ik heb geen kredietkaart, dus ik was heel beperkt. Op Air France zag ik dat betalen met een gewone bankkaart mogelijk was, dus die vlucht kwam wel in orde. Ze hadden ook samenwerkingen met hotels, dus ik ging ervan uit dat ook die per bankkaart geboekt konden worden. Helaas. Volgende optie: Connections. Op hun site kan je ook met bankkaart betalen, maar ook hier weer helaas: hotels (in Seoul?) niet.

14 JANUARI
Donderdagochtend ben ik mijn vreemde valuta gaan ophalen. Ik belde die dag ook naar Connections, om te kijken of ik mijn hotel niet in hun Travel Shop kon boeken. Dat kon! Omdat het op dat moment al 16:30 was en ik net terug was van joggen, had het geen zin om me nog naar Hasselt te haasten. Uitstellen tot vrijdag, dus.

In de avond heb ik een nieuwe trolley besteld, omdat de twee die ik heb niet voldoen aan de afmetingen voor handbagage bij Air France en KLM. Die trolley kwam de volgende dag al aan (lang leve bol.com!).

15 JANUARI
Vrijdagmiddag ging ik naar Connections. Met de nodige vertraging, dankzij de sneeuwval die dag. Na in de Travel Shop mijn hotel geboekt te hebben, haastte ik me naar de bus om naar huis te gaan en mijn vlucht te boeken. Want ik heb niet veel aan een hotel zonder vlucht, natuurlijk. En zoveel plaatsen waren er volgens de website niet meer vrij.

19 JANUARI
En amper vier dagen later was het zover. ‘s Morgens om 05:30 vertrok ik te voet naar het station. Ik wilde liever met de taxi gaan, maar die had pas ruimte om 6:45 – veel te laat. Ik werd gek die ochtend. Mijn trein naar Brussel stond in elk station stil wegens technische problemen. Ik had in Brussel-Zuid nog exact één minuut om naar Air France te gaan en mijn boarding pass in ontvangst te nemen. Toen ik die had, spurtte ik me naar het perron van de TGV. Man, dat was zoeken! Door de terreurdreiging moet je absurd omlopen in Brussel-Zuid. Maar goed, ik was er op tijd, bleek de TGV ook nog eens 25’ vertraging te hebben. Om te huilen.

Gelukkig had ik nog een tweetal uur in Charles-De-Gaulle. Ik was bang voor wachtrijen bij de security, maar er stond letterlijk slechts één persoon voor mij. Dat ging dus heel snel. We zijn op tijd beginnen boarden en om 13:30 vertrokken we. Spannend! Ik was vertrokken naar Zuid-Korea!

Vliegen van Parijs naar Seoul

Een enorme clichéfoto, maar wat blijft het leuk om zulke foto’s te trekken.

Koreaans eten op het vliegtuig

Ik hoor en lees altijd zoveel negatiefs over het eten tijdens vluchten, maar ik vond dat heel goed meevallen. Op de heenvlucht was er de keuze tussen de Franse of Koreaanse keuken. Hoewel de stewardess er al vanuit ging dat ik vast voor de Franse gerechten ging kiezen, koos ik voor de Koreaanse. Hallo, ik zit op een vlucht naar Seoul, ik kan me best al aanpassen aan mijn bestemming!

Na bijna 12 uur vliegen landden we op Incheon International Airport, het grootste vliegveld van Zuid-Korea. Van daaruit reisde ik met A’REX naar het station van Seoul. En toen ik daar buiten wandelde, ging het … mis. Oké, mis is een groot woord. Ik had bewust nergens opgeschreven hoe ik van daaruit bij mijn hotel kon geraken. Ik was er tenslotte al rond 10:00, en kon pas inchecken om 15:00. Dus kon ik, al zoekend naar mijn hotel, Seoul al een beetje verkennen. Niet evident met een rammelende trolley. Rond 13:30 arriveerde ik aan mijn hotel. Ik was bevroren (koud dat het daar was, amai) en hoopte er misschien even in de lounge te kunnen wachten. Maar lucky me, mijn kamer bleek al klaar! Een heel aangename verrassing na mijn niet zo aangename heenreis.

HET HOTEL

Staz Hotel Myeongdong 2 in Seoul

Ik kwam terecht op de vierde verdieping, in een kamer die normaal voor twee personen is. Volgende keer vraag ik om een single kamer, die hebben ze ook, en zo’n tweede bed vind ik niet echt handig als ik alleen ben.

De kamer was zó mooi! Helemaal mijn ding: strak, mooie kleuren (veel wit en lichtgroen), een koelkastje (dat elke dag gevuld werd met twee flesjes water). Loved it! Over het hotel komt binnenkort nog een aparte post online.

Het laatste waar ik aan dacht was slapen (ook al was het in België op dat moment pas 5:30 en had ik al 24 uur niet geslapen), dus ging ik op verkenning in de stad. Hieronder een greep uit de dingen die ik tijdens mijn dagen in Seoul zag.

BEZIENSWAARDIGHEDEN

Seoul, Zuid-Korea

Ik leerde dat Seoul heel wat prachtige, grote gebouwen heeft. Het was echt wat ik van een metropool verwachtte. Wow.

Gyeongbokgung, Seoul

Naast al die glazen gevaartes waren er natuurlijk ook heel wat tempels en andere mooie, oude gebouwen. Hierboven zie je de Gwanghwamun Gate van Gyeongbokgung, een paleiscomplex helemaal in het noorden van Seoul. De horizon bestond hier uit niets dan bergen. Wat een zicht.

Seoul, Zuid-Korea

Iets meer in de stad kwam ik deze tegen, in een heel rustgevend ‘park’.

Contrast tussen oud en nieuw.

Seoul City Hall

Nog zo’n indrukwekkend gebouw: Seoul City Hall.

Cheonggyecheon

Must do in Seoul: wandelen langs Cheonggyecheon. Heerlijk rustgevend.

Pikachu in Seoul

Pikachu! Ook al was het gewoon iemand in een pak die reclame maakte voor een restaurant, ik ben er toch mee op de foto gegaan. Ik had een Pokémon-fan-zus jaloers te maken, ha.

Seoul N Tower

Een bezoekje aan de N Seoul Tower vind ik ook een must do. Volgens sommigen wat toeristisch, maar dat viel enorm goed mee. Van bovenop de toren postte ik onderstaande foto op Instagram (op dat moment was ik overigens wel terug in België).

Seoul by night ♥ view from the N Tower #latergram #ncginseoul

Een foto die door nickymorren is geplaatst op

ETEN & DRINKEN

instant ramen in Seoul

Uiteraard moest ik ook eten in Seoul. Dat heb ik eigenlijk helemaal niet veel gedaan. Ik had gewoon geen honger, ik was te overweldigd door alles wat er te zien viel. En ik at onderweg ook regelmatig wat street food. Omdat ik online dingen las als ‘toeristen worden in restaurants achteraan in de hoek bij andere toeristen gepropt’ durfde ik niet echt in m’n eentje ergens te gaan eten. Daarom ging ik ‘s avonds langs 7 Eleven of GS25, convenience stores die je echt óveral in Seoul vindt. Daar kocht ik instant ramen, die ik met de waterkoker van m’n hotelkamer klaarmaakte. Zo’n bak op m’n schoot, leuke televisieprogramma’s, warme kamer, … Ik vond het perfect zo. Het middelste bakje op bovenstaande foto was trouwens extreem pikant, dat heb ik niet opgekregen.

Korean street food in Seoul

Een street food kraampje in Myeongdong. Hier at ik gimbap, een gerechtje dat lijkt op sushi, maar toch net iets anders is. Bij Japanse sushi ligt de nadruk op vis, terwijl die bij Koreaanse gimbap op groenten en vlees ligt. De vrouw rechts in beeld is net een portie gimbap aan het maken.

GOODBYE SEOUL!

Incheon International Airport

Zaterdagnamiddag was mijn tripje in Seoul afgelopen. De koude en mijn trolley zorgden ervoor dat ik al rond 16:00 in de luchthaven was. Een beetje vroeg voor een vlucht die pas om 00:55 zou vertrekken. Gelukkig was er meer dan genoeg te doen (hello duty free shopping). Ook de vrouwen op bovenstaande foto zorgden voor genoeg animatie.

Een uur voor schema arriveerden we in Schiphol, waar ik na enkele uren wachten de Thalys naar Brussel-Zuid nam. Zondag rond 12:00 was ik weer thuis.

En nu? Nu heb ik al heimwee naar Seoul. Er is nog zóveel wat ik er wil/moet zien. En ben ik in mijn hoofd mijn volgende verre reis al aan het plannen. Tokio, Shanghai, Singapore, … Zoveel keus! Maar laat ik me nu focussen op een ander belangrijk doel van het jaar: een vaste job vinden. Duim voor me!

Binnenkort lees je op Nicky’s City Guide de street foods die ik probeerde, een hotelreview en nog meer over Seoul. Mijn blog blijft in de eerste plaats wel een blog over België, dus de posts zullen wat verspreid worden over de komende weken.