WEEKEND TURNHOUT | TRAVEL REPORT

Op 25 augustus vond in Turnhout de stratenloop Dwars Door Turnhout plaats. Omdat de 5K pas om 18:30 was, en ik toch ook nog graag thuis wilde geraken, besloot ik er een weekend Turnhout van te maken. Zus Casey vergezelde me tijdens dit avontuur.

Om 11:15 namen we in Sint-Truiden Station de trein naar Hasselt. Eenmaal daar gingen we langs de Panos om iets kleins te eten, een ‘choconut’ voor Casey, een panizza caprese voor mij. Het was de eerste keer dat ik die probeerde, en yum, it was good! Om 12:08 vertrok onze trein naar Herentals, netjes op tijd. Na iets meer dan een uur kwamen we in Herentals aan, waar we een kwartier later al de trein naar Turnhout hadden. Daar kwamen we om 13:47 aan.

IMG_5341_Travel_report_Turnhout

IMG_5344_Travel_report_Turnhout

We waren een uur te vroeg om te kunnen inchecken in het hotel, dus wilden we gewoon een beetje ronddolen in het centrum. Helaas dachten de weergoden daar anders over. Van het ene moment op het andere werd de mooie blauwe lucht gevuld met regenwolken die alles meteen loslieten. Bijna doorweekt besloten toch maar naar het hotel te gaan.

IMG_5514_Travel_report_Turnhout

Gelukkig was het geen probleem dat we zo’n 45 minuten te vroeg waren. Betalen deden we voor het inchecken, en dan kregen we de sleutel voor onze kamer op de tweede verdieping. Zoals gevraagd waren er twee aparte eenpersoonsbedden. Alleen het uitzicht was niet echt wat ik verwacht had toen ik boekte via Booking.com.

IMG_5345_Travel_report_Turnhout

IMG_5523_Travel_report_Turnhout

Goed, binnenkort meer over het hotel. Omdat we nog een drietal uur hadden voor de loopwedstrijd, besloten we één van de drie nabijgelegen musea te bezoeken: het Museum van de Speelkaart.

IMG_5352_Travel_report_Turnhout

IMG_5363_Travel_report_Turnhout

IMG_5385_Travel_report_Turnhout

Tip: elk museum apart kost €5,00, maar met een combikaart van €7,50 betaal je eigenlijk maar €2,50 per bezoek, de helft van de prijs dus!

WhatsApp Image 2018-08-31 at 13.29.28

Na dit bezoek besefte ik plots dat ik mijn borstnummer nog niet had. Hop, op naar de sporthal van Sint-Victor. Daar was het superrustig. Ik dacht even dat heel wat mensen hadden afgehaakt wegens het slechte weer, maar dat bleek tijdens de start niet het geval. Aan deze sporthal bevond zich ook de finish, dus ik wist meteen waar ik later op de dag zou eindigen.

IMG_5415_Travel_report_Turnhout

Het uurtje voor de wedstrijd hebben we gewoon op de kamer doorgebracht, met het invullen van Zweedse puzzels en het beantwoorden van deze 100 vragen van de Instagram-account @glammtemplates:

En om 18:15 besloot ik dat het tijd was om door te gaan. Sportkleren, loopschoenen aan, zakdoek mee (bijna vergeten), oortjes en iPhone in de hand en gaan. Toen ik aan de start stond besefte ik ook nog eens dat mijn schoenen nog niet dubbel gebonden waren, héél belangrijk, die dingen komen altijd los tijdens het lopen.

Meer lezen over deze stratenloop? Op Daily Nicky vind je een uitgebreide post terug!

Rond 19:10 was ik weer in de hotelkamer, waar Casey nog steeds Zweedse puzzels aan het invullen was (hey, gotta keep that brain busy). We besloten om niet op de kamer te blijven, maar een avondwandelingetje door Turnhout te maken.

IMG_5458_Travel_report_Turnhout

IMG_5478_Travel_report_Turnhout

IMG_5463_Travel_report_Turnhout

Ik had nog niets gegeten buiten dat ding van de Panos, dus ik wilde wel graag nog wat in m’n maag hebben. Gelukkig stootten we op frituur Sint-Vik. Frietjes zijn altijd een goed idee, right?

IMG_5481_Travel_report_Turnhout

De grote friet was overigens wel heel erg groot. Ik betaalde €2,80 voor de frieten en 3,00 voor een portie mini loempia’s.

Na het avondeten gingen we terug richting hotel. Onderweg kwamen we nog deze mooie watertoren tegen:

IMG_5484_Travel_report_Turnhout

Rond 23:00 gingen we na nog wat te liggen babbelen – zoals vroeger, voor ik ging samenwonen – eindelijk slapen. Maar om 6:00 waren we allebei alweer wakker. We zijn nu eenmaal ochtendmensen. Rond 08:00 vertrokken we naar buiten, op weg naar een zaakje om te ontbijten. Mijn oog was via Google Maps gevallen op Aroma. Meer hierover meer!

IMG_5504_Travel_report_Turnhout

Na het ontbijt wandelden we nog wat rond in Turnhout, en passeerden we de Heilig Hartkerk. Hier gingen net de klokken luiden omdat de mis bijna ging beginnen. Rond 10:00 waren we weer in de hotelkamer en maakte we ons klaar om uit te checken. Om 11:00 waren we buiten, en op weg naar het tweede museum: het Begijnhofmuseum.

IMG_5528_Travel_report_Turnhout

Na dit museum gingen we nog langs het Taxandriamuseum, maar daar heb ik geen foto’s gemaakt binnen omdat het me niet helemaal duidelijk was of dit al dan niet mocht. Maar hey, de buitenkant was ook mooi.

IMG_5573_Travel_report_Turnhout

Dan was het tijd om richting in het station te gaan, en afscheid te nemen van Turnhout. De route die we namen om te komen, was helaas maar om de twee uur beschikbaar en hadden we net gemist. We gingen daarom voor een alternatief. Om 13:13 vertrok onze trein naar Lier. Daar namen we een kwartier later de trein naar Leuven. En daar … ging het een beetje mis. Omdat de trein naar Landen was afgeschaft, ging onze trein naar Sint-Truiden ook de haltes van die andere trein aandoen. Dit betekende dat we 10 minuten later vertrokken. In Sint-Truiden kwamen we een kwartier te laat aan. Typisch.

Bon, dat was ons weekendje Turnhout. Ik was blij om weer thuis te zijn, en even gewoon in de zetel te kunnen zitten. Om 20:30 stak ik al in bed om te gaan slapen. De volgende ochtend kreeg ik een bericht van Casey, hoe zombie ze zich voelde. Well, make that two. Weekends als deze zijn slopend, maar heel fijn op z’n tijd!