VIJF DAGEN NOORD-ITALIË | TRAVEL REPORT

Drie weken geleden vertrokken Stefan en ik voor een vijftal dagen naar het Noorden van Italië, om er een bezoek te brengen aan Genoa en Milaan. Vandaag vertel ik graag hoe dat geweest is.

VRIJDAG 19 OKTOBER

We hadden allebei letterlijk een uur geslapen (van 02:00 tot 03:00), om rond 4:15 te vertrekken naar het station van Sint-Truiden. Daar wachtte ons om 04:45 de trein richting het station van Leuven op. In Leuven stapten we over op de trein naar Brussels Airport Zaventem.

Daar waren we heel vroeg, maar dat was niet zo slecht: het was best druk aan de controle, en om 07:00 gingen er stiptheidsacties beginnen. Daar hebben we gelukkig geen last van gehad. Het aanschuiven ging op zich best vlot. We hebben ons na het rondstruinen in de duty free zaakjes neergezet bij Beers & Cheers.

Om 07:35 gingen we aan boord van de Fokker 100. Deze ging rond 08:15 de lucht in. Spannend! Het was al meer dan 2,5 jaar geleden dat ik nog op een vliegtuig had gezeten en ik was super excited. Een halfuurtje later landden we op Schiphol, waar we opnieuw wat rondstruinden in de duty free en rond 11:55 vertrok hier onze vlucht naar Genoa! Op het vliegtuig kregen we een plastiek potje met water (nog nooit gezien) en een heerlijke stroopwafel. Yum. Een goed anderhalf uur later landden we in Genoa.

Natuurlijk is een trip niet compleet zonder dat ergens wel iets misloopt, en namen we bij aankomst al meteen de foute bus. Ik had geen tijd gehad om alles goed uit te zoeken en besloot me daar een beetje te laten verrassen, maar dat was dus niet het beste idee. De chauffeur sprak geen letter Engels en ik vond hem niet erg behulpzaam. Gelukkig sprak een passagier wel Engels, en zij heeft ons goed uitgelegd hoe we bij metrostation Principe konden geraken en van daaruit naar het hotel konden gaan. Dat ging gelukkig vlot, en rond 15:30 waren we eindelijk in Starhotels President aan station Brignole geraakt.

Starhotels President Milaan

Uiteraard is deze foto later op de dag genomen, op het moment zelf heb ik er niet aan gedacht omdat ik te blij was dat we er eindelijk geraakt waren!

Starhotels President Genova

Het inchecken hier ging heel vlot, de mensen aan de receptie waren vriendelijk. In plaats van een sleutelkaart, zoals je in de meeste hotels krijgt, krijg je hier nog een echte sleutel, met een ‘flosh’ aan. Onze kamer was nummer 1001, op de tiende verdieping dus.

De kamer was oké, gewoon een standaard, gele kamer met een bed, tv en badkamer. Er was een speciaal bakje met twee stopcontacten en een USB-opening om dingen op te laden. Het uitzicht was fantastisch. De ligging en het uitzicht zijn wat dit hotel een goede keus maken. Ook het ontbijt was goed, lekkere yoghurtjes, gebakken appels, taart, croissants, brood, omelet, spek, worstjes, … Op 22 november komt er een blogpost over dit hotel online.

Dan hebben we in Genoa zelf rondgewandeld. Het is een mooie stad, maar het was er best druk. Groot voordeel: de Carrefour die 24/24 open is! Ik had verwacht op elke hoek van de straat een pizzeria of pastazaak te spotten, maar dit was helaas niet het geval. Daarom was ons eerste avondmaal sushi van de Carrefour.

ZATERDAG 20 OKTOBER

De volgende ochtend namen we al vroeg de trein naar Rapallo, waar we waren uitgenodigd op de doop van het dochtertje van een bevriend koppel. Dit stadje vond ik echt adembenemend. Strand, stralend blauwe lucht, palmbomen, … Het was echt een plaatje. We wandelden wat rond, ik at een ijsje bij Frigidarium en rond 11:00 gingen we naar de Chiesa di San Fransesco, waar de doop plaatsvond. Hierna gingen we met de groep lunchen bij Villa Porticciolo. Wat. Een. Locatie. Ik laat de foto’s het werk doen:

Iets voor 18:00 namen we de trein terug naar Genoa. We besloten deze keer wel pasta te gaan eten en deden dit bij Duedipicche. In deze zaak kan je uit tientallen sausen kiezen, en verschillende soorten pasta. Ik wilde dolgraag pesto bij m’n pasta, maar vond deze saus niet op de kaart dus ging maar voor pomodoro. Achteraf bleek pesto hier gewoon boven te staan … Nadien gingen we nog even langs de Carrefour voor wat drank (lees: Monster Energy).

Duedipicche Genova

ZONDAG 21 OKTOBER

De volgende ochtend gingen we nog even richting Porto Antico, en bezochten we Spianata Castelletto. Het uitzicht hier is prachtig. Je moet er een aantal trappen voor lopen, maar het is het helemaal waard. En eenmaal terug beneden is daar plots een gelateria. Beter kan niet.

Hop, terug naar het hotel, uitchecken en de trein op richting Milaan. De trein is 20 minuten te laat vertrokken, maar hey, dergelijke situaties kennen we vanuit eigen land. Op minder dan 2 uur kwamen we aan in Milaan. Hier namen we de metro aan station Sondrio (omdat Google ons naar daar wees, maar blijkbaar was er ook gewoon een metrostation in het centraal station zelf), stapten op lijn M3 (gele lijn) richting station Affori FN. Hier stapten we over op de trein, en stapten we af aan Bruzzano Parco Nord. Tip: openbaar vervoer is hier heel gemakkelijk en spotgoedkoop: voor €8,25 heb je een kaartje waarmee je 48 uur onbeperkt gebruik kan maken van metro’s, treinen en normaal gezien ook bussen (dit laatste hebben we niet getest).

Rond 16:30 checkten we in in ons volgende hotel. Hotel Da Vinci! Een prachtig, paars gebouw, buiten het centrum van Milaan. Links en rechts van het gebouw staan leegstaande gebouwen, die vond ik ‘s avonds best eng. De jongeman die ons hielp aan de receptie was ongelooflijk vriendelijk. We hadden een fantastische kamer, op de vijfde verdieping. Ik was er helemaal gek op. Ook hier beviel het ontbijt me helemaal. Dezelfde yoghurtjes als in het vorige, maar ook mini foccaccio-broodjes, en andere lekkernijen.

We besloten diezelfde namiddag/bijna avond nog naar Milaan te gaan. Ik werd net niet gek toen ik de Dom zag, zo’n imposant gebouw! We gingen ook langs Nespresso, LUSH, en deden een wandeling door de gallerij, waar we ook besloten te gaan dineren, bij Ristorante Galleria. ‘s Avonds dronken we nog iets kleins in de bar, Stefan een whiskey en ik een warme chocomelk.

Kathedraal van Milaan in het donker

MAANDAG 22 OKTOBER

De volgende ochtend gingen we een uitgebreider bezoek brengen aan Milaan. We bezochten de kathedraal deze keer ook langs binnen, gingen iets kleins eten bij Macha Café, een Japans cafeetje, en lunchten bij Gino’s 1928. ‘s Avonds gingen we op zoek naar voedsel in de buurt van het hotel. Heel veel is er niet, maar de McDonalds voldeed. We gingen ook nog langs de Carrefour daar in de buurt (helaas niet 24/24 open) voor wat drinken voor in de hotelkamer.

Kathedraal van Milaan

Macha Café Milaan

Gino's 1928

DINSDAG 23 OKTOBER

En toen zat onze trip er alweer op. Rond 06:30 checkten we uit en wandelden we naar het dichtstbijzijndste metrostation (op 10 minuutjes wandelen). Daar namen we weer de gele lijn, ditmaal wel effectief naar het Centraal Station. Hier stapten we over de Air Bus, die ons voor €5,00 naar luchthaven Linate bracht.

Rond 11:00 stegen we hier op richting Amsterdam, waar na aankomst bleek dat onze vlucht naar Brussel gecanceld was. Niet zo leuk. We hebben dan een Thalys richting Brussel genomen, waar we net de trein gemist hebben, gewacht hebben op de volgende, die op haar beurt ook zomaar werd afgeschaft. Nog eens veertig minuten later kwam er weer een trein, en deze heeft ons eindelijk terug in Sint-Truiden gekregen.

Zo, dat was het wel zo’n beetje. Nu is het afwachten welke compensatie KLM ons biedt (want ja, we hebben én betaald voor de vlucht én voor de trein), en ben ik al aan het nadenken waar ik nu naartoe wil. Ik heb de vliegmicrobe weer helemaal te pakken.