TREINREIS DOOR OOSTENRIJK, DEEL I

In november had ik voor het eerst in m’n leven drie weken vakantie genomen. Drie weken! Daar kan een mens al wat mee. We besloten om twaalf van die dagen te gebruiken voor een treinreis naar en door Oostenrijk.

MAANDAG 7 NOVEMBER 2022

Die reis begon in Hasselt, waar we om 16:28 trein 1539 namen naar Brussel-Zuid. Of ja, dat was het plan. In Brussel-Noord stonden we opeens stil wegens een incident dat later een brandje in Brussel-Centraal bleek te zijn. Zodra de deuren weer gelost werden (want geen idee hoe lang het ging duren) zijn we uitgestapt en hebben we de metro naar Brussel-Zuid genomen. Better safe than sorry. 

In Brussel hadden we nog wat tijd over om te eten en dat deden we bij Bernie’s. Bavo komt hier blijkbaar vaker en zei dat het lekker was, en gelijk had -ie. Ik ging voor een Vital Veggy en een medium friet, Bavo voor een Deli BBQ burger met ook een portie frietjes. 

Dan was de tijd aangebroken om onze trein te gaan opwachten op spoor 6. Ik wilde een leuke foto maken onder het aankondigingsbord, stond opeens de 2218 naar Tongeren aangekondigd *sad face*. Maar toen er in de verte iets aankwam wat onze NightJet bleek te zijn werd het snel terug aangepast naar onze trein. Ik heb wel niet meer om een foto gevraagd, te veel mensen *awkward*.

NightJet in Aken

Onze reis begon dus met de NightJet. Met trein NJ425 gingen we van station Brussel-Zuid naar Wien Hauptbahnhof. We vertrokken op maandag 7 november om 19:32 en waren voorzien om aan te komen in Wenen om 09:19.

WOENSDAG 9 NOVEMBER

De volgende ochtend stonden we vroeg op en namen we na ons ontbijt trein EC151 van Wien Hauptbahnhof naar Wiener Neustadt. Hier betaalden we enkel voor een reservatie, maar dit is niet verplicht. Vanuit Wiener Neustadt namen we trein 6415 naar Puchberg am Schneeberg.

De zitjes in trein 6415, een stel van Siemens, type 5022.

Na aankomst in Puchberg zijn we wat gaan rondwandelen om daarna de Salamander trein naar Hochschneeberg te nemen. Niet zomaar een trein, maar een smalspoor tandradtrein!

Onderweg houdt het treintje halt aan een station waar je ‘Buchteln’ kan kopen.

Na een wandelingetje op de Schneeberg en ons vol te eten aan Schneeberfkrapfen gingen we terug met het treintje naar Puchberg. Daar namen we trein 6440 naar Wiener Neustadt om van daaruit verder te reizen. Dat deden we met RailJet 259, die reed van Berlijn naar Graz.

That business class tho #oneday

We hebben, gezien het een avondrit van meer dan twee uur was, dan ook maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om te eten in de trein. Ik ging voor veggie lasagne, en hoewel het in mijn ogen niet op lasagne lijkt, was het wel heel lekker.

Dan hebben we wat tijd in Graz gehad, om vrijdagvoormiddag terug met de RailJet richting Wenen te gaan.

VRIJDAG 11 NOVEMBER 2022

We gingen opnieuw met een Tsjechische trein, RJ258, richting Wenen (klopt, ook de vorige RailJet was eentje van České Dráhy, de Tsjechische spoorwegen). Omdat het om een rit van zo’n 2,5 uur ging, besloten we te lunchen in de trein.

Voor Bavo de ‘Boneless chicken leg with smoked paprika sauce, dumpling with vegetables’ en voor mij (alweer) vegetarische lasagne.

Ik wilde in deze trein ook wat video’s maken voor een Reel, dus ging ik na het eten nog even terug naar het restauratierijtuig. En toen kwam een dessertje dat ik al meermaals op de kaart had zien staan weer in me op. Een pannenkoekje met warme chocoladesaus en slagroom, ohhhh. Ik besloot zo eentje te bestellen om mee te nemen naar m’n zitplaats, maar de man achter de bar had liever dat ik het daar op at zodat hij geen wegwerpbestek moest meegeven. Goed, dan heb ik dat pannenkoekje daar maar opgegeten, in het restauratierijtuig, terwijl Bavo waarschijnlijk moet gedacht hebben “Duurt een filmpje maken zo lang?” (sorry).

De ‘Čokoládová palačinka se šlehačkou’, oftewel ‘Chocolate pancake with whipped cream’.

Na aankomst in Wenen zagen we nog iets leuks: een geel-groene Desiro! We hebben er zo een paar gespot en ze zijn van de Raaberbahn, een Hongaars(-Oostenrijkse) spoorwegmaatschappij. Mijn Duits is niet zo fantastisch en Hongaars spreek ik al helemaal niet, maar meer info vind je op hun website.

ZATERDAG 12 NOVEMBER 2022

Op zaterdagochtend gingen we met een Oostenrijkse Desiro richting Silberwald. Ik had geen idee wat we hier gingen doen, dat was één van Bavo’s verrassingen (hij geniet ervan als ik niet weet wat we gaan doen).

Het stationnetje van Silberwald.

De verrassing bleek een bezoek aan Eisenbahnmuseum Das Heizhaus te zijn! Een treinmuseum! Eentje met heel veel oud materieel. Maar daarover binnenkort meer!

Na dat bezoek gingen we terug met een Desiro naar Wenen. Het verdere verloop van de reis volgt in een volgende blogpost.

OVERZICHT RITTEN (prijzen zijn per persoon, per rit tenzij anders vermeld)

NJ 425 van Brussel-Zuid naar Wien Hauptbahnhof: €122 met FIP-korting

151 van Wien Hauptbahnhof naar Wiener Neustadt: €3,00 (enkel reservatiekost, met FIP-vrijbiljetten)
6415 van Wiener Neustadt naar Puchberg: gratis met FIP-vrijbiljetten
Salamander van Puchberg naar Hochschneeberg: €39,00 per persoon, heen en terug, geen korting
6440 van Puchberg am Schneeberg naar Wiener Neustadt: gratis met FIP-vrijbiljetten
RJ259 naar Graz: €3,00 (enkel reservatiekost, met FIP-vrijbiljetten)

RJ258 van Graz Hauptbahnhof naar Wien Hauptbahnhof: €3,00 (enkel reservatiekost, met FIP-vrijbiljetten)

S1 trein 23340 van Wien Hauptbahnhof naar Silberwald: gratis met FIP-vrijbiljetten
S1 trein 29499 van Silberwald naar Wien Hauptbahnhof: gratis met FIP-vrijbiljetten

OPMERKING

De meeste ritten met de RailJet verliepen probleemloos, maar tijdens één rit gaf de man tijdens ticketcontrole aan dat we niet in orde waren. Naast onze reservatie en de FIP-vrijbiljetten moesten we blijkbaar ook nog in het bezit zijn van het papiertje op de foto hieronder. ‘Entgelt für FIP Freifahrt’. Dit zou nodig zijn om gebruik te kunnen maken van de sneltreinen (RJ, EC, ICE). Het kost €10 per persoon en is 48u geldig.

Leave a Reply