MET DE NIGHTJET VAN BRUSSEL NAAR WENEN

Maandag 7 november was het zo ver, een dag waar ik al maanden naar uit keek. Eindelijk gingen we met de NightJet naar Wenen! Mijn eerste keer Wenen maar ook mijn eerste keer reizen met een slaaptrein.

De NightJet is een slaaptrein van ÖBB, de Oostenrijkse spoorwegen. Ze rijden tussen Brussel-Zuid en Wenen, maar onder andere ook tussen München en Rome, Wenen en Venetië, Graz en Berlijn, … Een ritje in één van hun slaaprijtuigen stond al een tijdje op m’n verlanglijstje, en de trein regelmatig in de bundel zien staan als ik een trein ga klaarmaken hielp niet echt. Dus toen Bavo voorstelde om tijdens ons verlof in november naar Wenen te gaan ging mijn hartje spontaan sneller slaan. 

Je hebt drie categorieën:

  • Sitzwagen: een coupé met zes zitplaatsen, zoals de I6-rijtuigen in België
  • Liegewagen: een coupé om in te slapen die je eventueel deelt met anderen, maximum zes mensen per coupé
  • Schlafwagen: een coupé voor maximum drie mensen, met of zonder eigen wc en douche 

Op de heenrit hadden we een Standard coupé in de ‘schlafwagen’. Het was kleiner dan ik verwacht had. Er zijn drie zitplaatsen voorzien en je krijgt een ‘goodiebag’. Ook ligt er alvast een formulier klaar om op aan te duiden wat je graag als ontbijt zou willen. Dit formulier wordt dezelfde avond nog rondgehaald. Je kan tot maximum zes dingen aanduiden. 

Tijdens het eerste ontbijt ging ik voor sinaasappelsap, keizerbroodjes, twee porties boter, yoghurt en kaassneetjes. Niets op aan te merken! In de goodiebag zitten een flesje water, wat snacks, oordopjes, een pen, een oogmasker, een handdoekje en een paar slofjes. En we kregen ook nog twee flesjes schuimwijn.

Je geeft naast het formulier ook door aan de werknemer rond welk uur je graag wil dat hij de zitjes omtovert tot bed, of je spreekt hem even aan zodra je wil gaan slapen. Het tafeltje wordt dan weggehaald en de zitjes veranderen in een soort stapelbed. 

Het ‘jammere’ was dat we dus naar het toilet moesten in de gang. Maar op de terugweg viel dat probleem weg. Toen hadden we een coupé met eigen toilet en douche, de Schlafwagen Deluxe! Douchen zie ik mezelf niet snel doen in de trein, maar dat toilet is wel praktisch. Niet in pyjama en op sloffen het hele rijtuig door, yes! 

Duidelijk wat ruimer dan onze eerdere coupé. Je kan hier ook tegenover elkaar zitten in plaats van enkel naast elkaar, wat ik persoonlijk heel leuk vind. Zo hebben we allebei een plekje aan het raam! (Ja, ik ben losgegaan in de Manner-winkels).

En het beste: het eigen toilet, jeej! Wat iets onhandiger was was het feit dat er geen kraantje was voor de wasbak, maar dat je de douchekop moest gebruiken. Maar ik heb voornamelijk water uit mijn eigen bijgevulde flesjes gebruikt. 

Ontbijt in de NightJet, part II. Ik ging opnieuw voor keizerbroodjes, kaas, boter, een yoghurtje en sinaasappelsap. Als zesde bolletje ging ik voor ÖBB Schienenhonig. Wat is dat? Honing gemaakt door ÖBB Rail Bees! Twaalf ÖBB sites over heel Oostenrijk worden gebruikt voor … bijen! Zo’n potje wilde ik dolgraag hebben.

Tijdens de heenrit hadden we geen vertraging, op de terugrit bijna een uur wat wel goed ingehaald was tegen dat we in België waren. 

En hoe slaapt dat nu?

Ik heb persoonlijk niet heel goed geslapen. Ik vind de kussens die voorzien worden echt waardeloos (sorry), je kan evengoed zonder slapen. Maar goed, ik ben over het algemeen een moeilijke slaper tenzij ik echt doodop ben & ik weet dus dat ik de volgende keer een eigen kussen ga meenemen. Want wakker worden met het uitzicht dat je voorbij ziet glijden is wel een ervaring op zich!

En wat kost dat?

Schlafwagen, Standard: €244,00 voor twee personen, FIP-tarief
Schlafwagen, Deluxe: €284,00 voor twee personen, FIP-tarief

Is het goedkoop? Neen, op het eerste zicht niet. Maar je moet denken dat je betaalt voor een treinrit, een overnachting en een ontbijt. En natuurlijk de ervaring! Dan valt het uiteindelijk wel mee, vind ik. Meer nachttreinen graag! En betere kussens, oké thanks ÖBB.

2 Comments to “MET DE NIGHTJET VAN BRUSSEL NAAR WENEN”

Leave a Reply