WEEKENDJE IN DINANT | TRAVEL REPORT

Een weekend van drie dagen, zoiets kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Zodra ik wist dat ik 15 augustus, O.L.V. Hemelvaart, niet moest werken, maakte ik in m’n hoofd al plannen om een weekendje naar de Ardennen te gaan. En dat werd uiteindelijk een weekendje Dinant.

Het oorspronkelijke plan was gaan kayakken op de Lesse, maar de droogte zorgde ervoor dat dit in het water viel (en ik daardoor net niét in het water viel, om even de positieve kant van de dingen te zien). We wijzigden onze plannen van peddelen in een kayak naar trappen op onze fiets tussen Tamines en Dinant, via voormalige spoorlijn 150. Maar daarover binnenkort meer!

Station van Tamines
Desiro's in Dinant
Uitzicht van onze kamer in het Ibis Hotel in Dinant!

Na een fietstocht van net geen 50 km (met uiteraard een pauze tussenin, want 50 km aan een stuk kunnen mijn beentjes bijlange niet aan) kwamen we aan in Dinant. We checkten in in ons hotel, parkeerden er onze fietsen, rustten wat uit, namen een douche en gingen op verkenning in de stad, op zoek naar een zaakje om te eten. Wat me heel snel opviel was het gebrek aan vegetarische opties. Er waren zaken met niet één vegetarisch hoofdgerecht op de kaart! Uiteindelijk namen we plaats aan tafel in A La Ville de Bruges, waar ik de keuze had tussen een omelet met kaas of kaaskroketten. Gezien ik dat laatste ‘s middags al gegeten had ging ik voor de omelet. Daarna gingen we nog een ijsje halen bij MaMaMia, en wandelden we al treinen kijkend weer naar het hotel.

Kaasomelet bij A La Ville De Bruges in Dinant

Na het ontbijt zondagochtend wandelden we naar het centrum om een bezoek te brengen aan de Citadel. Dit was mijn derde keer in Dinant maar de Citadel had ik tot nu nog nooit bezocht. Je kan kiezen of je met de trap of de kabellift omhoog ging. Het gaat hier over 408 trappen dus voor mij en mijn vermoeide benen was de keuze héél snel gemaakt. Hop, het kabelliftje in!

Stadhuis van Dinant
Zicht vanop de citadel in Dinant
Zicht vanop de citadel van Dinant

Een tweetal uur later waren we weer beneden en was het tijd om te lunchen. Tijdens het wandelen langs het water passeerden we een zaak die ‘vegetarische lasagne’ op hun bord hadden staan. Yes! Vegetarische opties! Naast de lasagne hadden ze ook nog een vegetarische hotdog en quiche op hun menu staan. Heel veel honger had ik niet, dus met één heerlijke hotdog had ik genoeg. We waren allebei wel fan van deze plek genaamd Le Cerf Vert en gingen ‘s avonds nog eens terug.

Hotdogs bij Le Cerf Vert
‘White Dog’ en ‘Veggie Dog’ bij Le Cerf Vert

Met een gevulde maag vertrokken we richting de grot van Dinant, La Merveilleuse. De temperatuur daar binnen was za-lig. Echt, als het kon zou ik er een tent opzetten en daar een paar nachtjes blijven. Hoewel, in het donker, in een grot, met vleermuizen … Nah, ik ga passen.

Grotte de Dinant La Merveilleuse

Gezien we toch nog onze fiets bij de hand hadden reden we naar Anseremme, om wat treinen te kijken op de spoorbrug daar en te zien wat er nog restte van lijn 154. Die avond aten we opnieuw bij Le Cerf Vert, en ging ik voor de vegetarische lasagne. Die smaakte! Dit zaakje is echt een aanrader en zal ook nog aan bod komen op mijn blog.

Desiro op spoorbrug in Anseremme
Desiro op de spoorbrug in Anseremme

Om ons eten te laten zakken wandelden we nog wat rond, in het bijzonder in de buurt van het station, waar we nog wat goederentreinen en Desiro’s spotten. Dan nog wat drank inslaan voor de fietstocht die de dag erop zou volgen, eens lief naar Bavo kijken om een foto van me te maken voor de citadel en de kerk en dan terug naar het hotel.

Het plan was om de dag erop te fietsen van Houyet naar het station van Rochefort-Jemelle. Jammer genoeg was de weersvoorspelling niet zo positief en beslisten we om niet uit te stappen in Houyet maar door te reizen tot Libramont, waar we de trein naar Ciney namen. Omdat dat weekend ook Fête Du Rail plaatsvond in Spontin stonden er in Ciney heel wat oude treinen, wat een genot om daar een uurtje rond te lopen!

Motorwagen type 45 4509
Motorwagen 4506
HLD 55 5519
Diesellocomotief 5519

Een uurtje later klommen we weer met onze fietsen in de trein richting Brussel, waar we overstapten in fietsvriendelijke M6-rijtuigen richting Leuven. Daar misten we nét onze aansluiting, dus dan zat er niets anders op dan een Bavet-pasta eten. Wat een opoffering. Anyway, het weekend in Dinant zat er op! We zullen sowieso eens terug moeten gaan om te kayakken.

Ook naar Dinant? Het is de ideale locatie voor een lang weekendje weg en ligt op een tweetal uur treinen vanuit Brussel-Zuid. Door de week kom je er met een overstap in Namen of Brussel-Luxemburg, in het weekend reis je rechtstreeks in 1u44m.