24H in Montpellier | travel report

Oké, laat ik beginnen met dat we er eigenlijk geen 24 uur maar 19 uur waren. Montpellier was onze tussenstop op weg naar Andalusië. Een prachtige stad waar ik ooit opnieuw heen wil!

De TGV-stellen waarmee we aangekomen waren, net voor ze gingen ontkoppelen.
De hoofdingang van station Montpellier Saint Roch met een tram van tramlijn 2.

Omdat we een uur te vroeg waren konden we officieel nog niet inchecken in ons hotel, maar we hoopten er eventueel onze bagage al te kunnen achterlaten. Helaas, bij aankomst bij hotel Saint Roch bleek dat ‘inchecken vanaf 15:00’ ook effectief inchecken vanaf 15:00 betekende. Er was niemand aanwezig! Een papier op de deur leerde ons dat we dus over een uurtje konden terugkomen. Dan maar op wandeling door de stad.

Eén van de eerste dingen die opvallen als je in Montpellier aankomt is: weinig auto, veel tram. Het oude stadscentrum is autovrij, hoe geweldig is dat! Er zijn vier tramlijnen en elke lijn heeft een specifieke look. Ik was heel grote fan van lijn 2, een tramstel vol bloemetjes. Hoe mooi kan een tram zijn? Dit is vanaf nu de mooiste tram die ik ooit in m’n leven gezien heb. Lijn 1 draagt zwaluwen ontworpen door Garouste en Bonetti, lijn 3 en 4 hebben een jasje gecreëerd door Christian Lacroix met octopussen, zeesterren en vissen op lijn 3 en een antiek goudkleurig omhulsel op lijn 4. Er zijn in totaal 84 tramstations en 56 km aan spoor dus die auto heb je niet nodig. Voor slechts €4,30 kan je 24u lang onbeperkt de tram nemen.

Een tramticket waarmee je voor €4,30 24u lang onbeperkt met de tram Montpellier kunt verkennen.

We gingen met de tram op pad richting Place de l’Europe en na niet één, niet twee maar maar liefst drie Twingo’s te spotten gingen we terug ons hotel. Het incheck-uur was inmiddels wel aangebroken. Om iets over 15:00 kwam er iemand de deur openen en konden we richting in onze kamer. Meer over het hotel lees je in een toekomstige blogpost!

Na uit te pakken en wat te rusten was het terug tijd om de stad te verkennen.

Tour de la Babote Montpellier

Hierboven zie je de Tour de la Babote, een restant van de oude vesting uit de 12e eeuw en een historisch monument sinds 1927.

Een vakantie is niet compleet zonder ijsje!

L'église Saint Roch Montpellier

Verder wandelend door de straatjes kwamen we uit op Place Saint-Roch met de gelijknamige kerk.

Zonder twijfel één van de mooiste dingen die we zagen in Montpellier: het Saint Clément aquaduct.

Net voor het avondeten brachten we uiteindelijk nog een bezoek aan de Jardin des Plantes, een grote botanische tuin en meteen ook de oudste van Frankrijk!

De Orangerie van de plantentuin
Een Lantana Camara, een plant die ik sinds deze vakantie ken en nu tot m’n favorieten hoort. Als ik ooit een tuin heb …
Place de la Comédie Montpellier
Place de la Comédie met op de achtergrond het theater.

Ondertussen was het al 18:00 en dus tijd om een hapje te eten. Dat deden we in een zaak op de Place de la Comédie, het kloppend hart van Montpellier. Je vindt hier een Italiaans theater van 1888, veel terrasjes en uiteraard passeert ook de tram (waaronder mijn geliefde lijn 2) hier. Keuze genoeg om wat te eten, al krijgt de ene zaak al meer sterren op Google dan de andere. We kozen uiteindelijk voor Café du Théatre.

De man die ons bediende was vrij vriendelijk en bracht bijna meteen na het bestellen onze drankjes. We begonnen met een roséwijn om de eerste avond van onze vakantie te vieren en nadien hield ik het op plat water. We deelden een caprese salade met pesto als voorgerecht en als hoofdgerecht ging ik voor een vegetarische burger. Altijd blij als zoiets op de menukaart staat!

Na het eten struinden we nog een beetje door de stad, gingen we wat treinen spotten in het station om dan door te gaan naar het hotel en vroeg ons bed in te kruipen. We waren opgestaan om 05:20, hadden weinig geslapen en dan nog net geen 6 uur doorgebracht in een TGV, het was tijd voor wat nachtrust.

De volgende ochtend was ik naar goede gewoonte vrij vroeg wakker en ben ik 5 km gaan lopen. Na een deugddoende douche trokken we naar het station waar we gingen ontbijten bij Paul, een zaak die ook in België terug te vinden is, voornamelijk in het Brusselse. Hier kon je aan een scherm bestellen om het allemaal wat sneller te laten gaan, ik vind zo’n dingen echt fantastisch. Ik hield het heel simpel met een pain au chocolat en een latte macchiato.

Terwijl ik m’n eten al had door aan de zuil te bestellen was Bavo nog aan het aanschuiven.

En dan was de tijd aangebroken om afscheid te nemen van Montpellier en haar mooie trams, en richting Spanje te trekken. Het station is heel goed ingericht, zodra je weet op welk perron je trein komt hoef je slechts de gekleurde lijn voor dit perron te volgen. Handig!

Om 09:31 vertrok onze trein, Renfe AVE 9730, richting Madrid. Ik vond Montpellier een hele leuke stad en de ideale plek om je reis naar bijvoorbeeld Spanje even te onderbreken. Het zuiden van Frankrijk op net geen 6 uur treinen met de TGV vanuit Brussel-Zuid!